Renovering av lägenheter i äldre hus
Både nybyggnation och renovering av äldre byggnader är ett naturligt sätt för en stad att utvecklas på, men i samband med både byggnation och renovering måste stora mängder resurser och material transporteras till och från byggarbetsplatsen vilket skapar nya transportflöden i städer.
Att få denna bygglogistik fossilfri kan göras på flera olika sätt, dels genom byte av bränsle, dels genom en effektivare förflyttning av material. Genom att inte bara titta på transporterna utan också på hela beställningen kan beställningar ske mer samordnat mellan samtliga aktörer på plats vilket resulterar i en mer samordnad leverans.
Fossilfrihet är så mycket mer än bara bränslebytet, fossilfrihet handlar om att vi gör saker och ting effektivare, säger Anna Fredriksson, professor vid Linköpings universitet.
En lägenhet i taget
Ett koncept som bland annat har utvecklats för att minska antalet transporter är att renovera en lägenhet i taget. Vid en stundande renovering levereras en container med allt material och alla resurser som behövs för renoveringen till området där lägenheten finns. Eftersom allt material finns på plats redan innan renoveringen börjar kan den genomföras på endast några veckor innan nästa hyresgäst flyttar in. Resultatet blir dels färre transporter, men också mindre materialspill samt en effektivare återanvändning av eventuellt överblivet material som kan användas i nästa renovering.
Det innebär en möjlighet att öka det cirkulära innehållet i materialflödet, det vill säga om vi har en container så tillhandahålls möjligheten att också lagerföra material som efter rengöring, uppgradering eller lätt renovering kan gå vidare till en bygghubb eller liknande, säger Anna Fredriksson, professor vid Linköpings universitet.
Samordning av material
Att samordna allt material som alla underentreprenörer behöver under hela renoveringsperioden i containrar innebär högre resurseffektivitet samtidigt som en mängd små transporter försvinner. Dessutom behövs mindre tid läggas på beställningar, att leta material och så vidare då allting redan finns samlat på en plats, i rätt mängd vilket ökar produktiviteten i projektet. Utöver detta minskar också mängden förpackningsmaterial och därmed krävs även färre transporter kopplat till avfallsflödet.
Det är inget problem att uppnå netto noll för byggtransporter genom ett byte till elfordon men det kommer också att bli väldigt dyrt. När vi byter till ett dyrare transportalternativ som elfordon är måste vi också öka effektiviteten för att det inte ska bli för dyrt, säger Anna Fredriksson, professor vid Linköpings universitet.
Publicerad